تفاوت "وبلاگ (بلاگ)" و "وب سایت" چیست؟
تاریخ : شنبه 10 / 2 / 1392
نویسنده : ا ص

  

صفحه اول بلاگ شامل مجموعه‌ای از جدیدترین پست‌هاست که بر حسب تاریخ مرتب شده‌اند، در کنار همان صفحه لینکی از پست‌های گذشته وجود دارد که کاربران می‌توانند روی آن کلیک کرده و مطالب گذشته را مطالعه کنند. ساختار وبلاگ‌ها خطی بوده و عموماً آنها صفحات بلندی هستند که آخرین پستشان در فوقانی‌ترین بخش صفحه قرار گرفته است. در صورتی که مدیر وبلاگ بخواهد مطلب خاصی را پیوسته در صفحه اول خود نشان دهد این امر برای او میسر نخواهد بود و همین امر یکی از بزرگترین ضعف‌های  بلاگ بشمار می‌آید. وبلاگ‌ها مانند وب سایت‌ها دارای امکان جستجو هستند، با این تفاوت که این جستجو در وبسایت‌ها قابلیت تبدیل شدن به جستجوی پیشرفته را دارد در حالیکه جستجو در بلاگ یک جستجوی ساده است که به افراد امکان یافتن مطالب مورد نیازشان را با وارد کردن کلمات کلیدی می‌دهد.

 

  یکی دیگر از مشکلات بلاگ محدودیت در ایجاد تغییرات در ساختار و ظاهر آن است. شاید تابحال دیده باشید که  بلاگ‌ها از نظر ظاهری تقریباً یک شکل بوده و غالباً صفحات بلندی هستند که پست‌های مختلف را در خود جای داده‌اند. ایجاد تغییرات در آنها به آسانی انجام نمی‌گیرد. ممکن است برخی از سرویس دهندگان قالب‌ها و ساختارهای مختلفی را ارائه کنند اما بطور معمول ساختار بلاگ‌ها خطی بوده و رنگ و ساختارشان بصورت بسیار جزئی قابل تغییر است.

 

 

 

  تفاوت‌های بلاگ و وبسایت:

  یکی از تفاوت‌های این دو، صفحه‌ی ابتدائی آنهاست. در وب سایت می‌توان ساختار صفحه‌ی ابتدا را به هر شکل که مایل بود طراحی کرد، بلند یا کوتاه و غالباً تغییرات زیادی در این صفحه ایجاد نمی‌شود، اما در بلاگ همیشه صفحه‌ی اول یک صفحه‌ی بلند از جدیدترین مطالب است که دائماً تغییر می‌کند چراکه پیوسته مطالب جدید به آن اضافه می‌شود از آنجاییکه به طور معمول از بلاگ برای مطالبی چون اخبار، مقالات، خاطرات و عقاید استفاده می‌شود، کمتر کسی را می‌توان یافت که برای تجارت خود از بین بلاگ و وب سایت، بلاگ را انتخاب کرده باشد.

 

  وب سایت‌ها حالت رسمی داشته و غالباً رویکرد معرفی جدی تری را دنبال می‌کنند بسیاری از افراد معتقدند وب سایت‌ها بروشورهای آنلاینی هستند که خدمات یا محصولاتی را معرفی می‌کنند، این در حالیست که بلاگ‌ها غیر رسمی بوده و غالباً برای تبادل نظر استفاده می‌شود. یک وب سایت می‌تواند یک یا چند بلاگ را درون خود جای دهد اما، یک بلاگ نمی‌تواند یک وب سایت را دورن خود جای دهد.

  تفاوت دیگر آنها در قیمت است. بلاگ‌ها را می‌توان رایگان تولید و استفاده کرد در حالی که برای داشتن وب سایت، باید هزینه طراحی، هزینه هاست و دامین را نیز پرداخت کرد. البته رایگان بودن بلاگ‌ها  به طور معمول پیامد درج تبلیغات ناخواسته‌ را نیز بدنبال دارد. بدین صورت که همیشه در کنار بلاگ شما تبلیغاتی از کسب و کارهای دیگر نیز دیده می‌شود. در حقیقت افرادی که سرویس های وبلاگ را ارائه می‌دهند از صاحبان تبلیغات کسب درآمد می‌کنند

 بعلاوه برای داشتن وبلاگ لزومی به خرید هاست و دامین نخواهد بود. آدرس بلاگ‌ها غالباً زیر مجموعه‌ای از آدرس سرویس دهنده است به عنوان مثال:

 

http://architect-persian.blogfa.com/

 

،که همین زیرمجموعه بودن غیر رسمی بودن وبلاگ را بیشتر می‌کند در حالی که وب سایت‌ها زیر مجموعه نبوده و دارای یک آدرس اینترنتی و هاست جداگانه برای خود هستند. بعلاوه توسعه و گسترش وب‌سایت‌ها یکی از بزرگترین مزایای آنها به شمار می‌آید، صاحبان وب سایت می‌توانند دائماً ظاهر آن را تغییر دهند، به تعداد دلخواه صفحه اضافه یا کم کنند و مطالب جدید را بدون آنکه از درجه اهمیت مطالب قبلی کم شود به آن اضافه کنند.

 بطور معمول، موتورهای جستجو به بلاگ‌ها از این نظر که دائماً بروز رسانی می‌شوند وزن و بهای بیشتری به نسبت صفحات ایستای وب سایت‌ها می‌دهند. به همین جهت بهترین راهکار برای کسب و کارهایی که می‌خواهند فعالیت خود را در اینترنت معرفی کنند ایجاد وب سایتی است که شامل بلاگ نیز می‌شود. بدین ترتیب، آنها می‌توانند یک بخش اخبار، مقالات یا تالارهای تبادل نظر بوسیله‌ی بلاگ درست کرده و بدین ترتیب وب سایت خود را از حالت ایستا به حالت پویا تبدیل کنند. در این حالت وب سایت آنها به راحتی از طریق موتورهای جستجو یافت می‌شود.

   بلاگ یا وب سایت؟

  افراد بسته به نوع نیاز خود یکی از این دو را انتخاب می‌کنند. البته افرادی که می‌خواهند کسب و کار خود را از طریق اینترنت گسترش دهند هیچگاه نباید بلاگ را جایگزین وب سایت سازند چراکه همانطورکه تاکید شد بلاگ‌ها به هیچ عنوان رسمی نبوده و وجه خوبی برای معرفی یک کسب و کار را ندارند. بهترین کار برای اکثر افراد همانطور که ذکر شد، استفاده از وب سایتی است که یک یا چند بلاگ را درون خود جای داده باشد تا هم وب سایت را پویا سازد و هم صاحب آن کسب و کار بتواند از صفحات رسمی و زیبا برای معرفی خود استفاده کند.

 در جدول زیر تفاوت‌های بلاگ و وب‌سایت به صورت موردی بیان شده:

 

 



|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید